- Het Rijk en de politie bleven in 2022 de populairste werkgevers van Nederland.
- Shell behield zijn derde plaats, maar is minder populair onder 30-minners.
- Schiphol blijft een populaire werkgever, ondanks de negatieve publiciteit rond lange wachtrijen.
- Lees ook: Dit zijn de 15 populairste banen bij jongere, hoogopgeleide professionals die net op de arbeidsmarkt komen kijken
De Rijksoverheid en de politie waren in 2022 de populairste werkgevers in Nederland. Op plek 3 staat Shell. Het olie- en gasconcern is vooral in trek bij mensen boven de 30 jaar, jongeren kiezen liever voor meer groene bedrijven.
Dat komt naar voren uit onderzoek van marktonderzoeker Intelligence Group naar de favoriete werkgevers in Nederland, waarbij ruim 16.000 mensen zijn ondervraagd
Dit is de top 10 populairste werkgevers van Nederland:
- Het Rijk (-)
- Politie (-)
- Shell (-)
- KLM (+3)
- ASML (+6)
- ING (+7)
- Defensie (-2)
- NS (+4)
- GGZ (-1)
- Belastingdienst (-6)
bron: Intelligence Group, Populairste werkgevers 2022
Chipmachinemaker ASML kreeg een plekje in de top 10 en steeg van plaats 11 naar plaats 5. ING klom eveneens en ging omhoog van plaats 13 naar 6.
Uit het onderzoek blijkt verder dat negatieve publiciteit niet per se slecht is voor de aantrekkelijkheid van werkgevers op de arbeidsmarkt. Zo zorgde het nieuws rond de drukte op Schiphol van afgelopen zomer voor een grotere voorkeur dat jaar voor werken op de luchthaven of bij luchtvaartmaatschappij KLM.
Schiphol steeg vorig jaar het hardst in de lijst van de populairste werkgevers van Intelligence Group. De luchthaven staat op plek 20 en is daarmee 36 plekken gestegen in een jaar tijd. KLM ging van plek 7 naar plek 4.
Vooral bij praktisch opgeleiden zijn bedrijven in de luchtvaart in trek, net als de NS. De spoorwegenorganisatie steeg van plaats 12 naar plaats 8. Vorig jaar had de NS onder meer te maken met personeelstekorten en uitvallende treinen.
Schiphol en de Belastingdienst blijven populaire werkgevers
Volgens directeur Geert-Jan Waasdorp van Intelligence Group is "slechte pr ook pr"."Dat geldt zeker op de arbeidsmarkt, waarin werkgevers die niet per se positief in het nieuws komen, qua voorkeur niet worden afgestraft of zelfs winst behalen.
Wat positief werkt is dat je als werkgever ook daadwerkelijk laat zien aan de gang te gaan met de feedback uit de markt en je daarin kwetsbaar opstelt, zoals Schiphol."
De Belastingdienst houdt een plek in de top 10 ondanks de toeslagenaffaire, maar zakte wel van plek 4 naar plek 10.
Werkgevers die niks doen met de feedback verdwijnen volgens Waasdorp na verloop van tijd uit de voorkeurslijstjes, zoals PostNL, Heineken en Ahold.
Heineken bijvoorbeeld, krijgt kritiek omdat het bierconcern nog altijd actief is in Rusland ondanks de oorlog in Oekraïne. Kort na de Russische inval in Oekraïne vorig jaar zei Heineken Rusland te willen verlaten. De verkoop van het merk Heineken is gestopt, maar het bedrijf bleef er wel andere merken verkopen. Eerder deze maand zei het bedrijf een koper te hebben gevonden voor zijn Russische activiteiten.